Maciej Lasek podał "realny" harmonogram oddania CPK: To się spina

- Rok 2032 jest realnym terminem oddania lotniska budowanego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Podkreślił, że obecnie nie jest rozważane odejście od budowy, zaś tematem rozmów jest sposób realizacji projektu.

Maciej Lasek powiedział, że projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego musiał zostać ponownie przeanalizowany. - Długo zastanawialiśmy się, jak do tego projektu podejść, emocji było bardzo dużo - wskazywał.

"To jest realny harmonogram"

Jak podkreślił, koniecznością okazało się "urealnienie harmonogramu". - Jeśli pytamy się pracowników spółki CPK (...), pracowników, którzy nad tym projektem pracowali, na ile oceniali realność oddania tego lotniska w 2028 r. (...) to oni szacowali poniżej 1 proc. Jeżeli pytamy się firmy doradczej (...) to 5-10 proc. To jest już pewien sygnał ostrzegawczy - mówił.

Reklama

Termin 2028 r. nie jest realistyczny również według obecnego rządu. Podczas wtorkowego panelu Lasek mówił, że z informacji, które dotychczas uzyskał, m.in. od samej spółki, wynika, że oddanie lotniska możliwe byłoby w 2032 r. - prawdopodobnie w drugiej połowie roku. - Okej, to się spina, to jest realny harmonogram - mówił.

Jednocześnie - jak wskazywał - już w przyszłym roku kończy się przepustowość Lotniska Chopina, w związku z czym "pojawia się pytanie, z czym zostawiamy linie lotnicze LOT".

- Nie ma sensu budować lotniska hubowego, jeśli główny przewoźnik nie obejmie 60 proc. slotów, czyli nie będzie miał wystarczającej liczby samolotów, żeby móc te operacje wykonywać, bo w przeciwnym wypadku (...) wpuścimy konkurencję. Jeżeli wpuścimy konkurencję, to zbudowaliśmy lotnisko dla konkurencji - tłumaczył.

"Jeśli budować, to dobrze"

Lasek podkreślił jednocześnie, że dzisiaj nie rozmawiamy już o tym, czy budować CPK, ale o tym, jak je budować. - Jeśli "jak budować", to dobrze, tak, żeby każda złotówka wydana na ten projekt miała swoje uzasadnienie - wskazał.

Pełnomocnik ds. CPK ocenił również, że w sprawie polskiego megalotniska toczy się "pewnego rodzaju gra medialna", w której mimo jego deklaracji o tym, że projekt jest kontynuowany, stawia się stwierdzenia wręcz odwrotne. - Mam nadzieję, że to nie ta (gra - red.) sterowana z Pskowa - powiedział.

W debacie dotyczącej budowy polskiego hubu lotniczego udział wziął również b. pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild, który przyznawał, że budowa infrastruktury wokół nowego lotniska jest "wyzwaniem", podkreślając jednocześnie, że "nie w tym tkwi istota problemu". - Istota problemu jest taka, czy ryzkami zarządzamy, czy przed ryzykami klękamy i po prostu wydłużamy harmonogram - mówił.

Zdaniem Wilda zamknięcie Lotniska Chopina może być przekładane w czasie tak długo, aż "zafundujemy sobie powtórkę z Kanady", gdzie jednemu z lotnisk nie udało się przejąć ruchu drugiego. - Wtedy wszyscy przeciwnicy nowej infrastruktury będą mogli mówić: "mówiliśmy przecież, że ten CPK się nie zepnie". Oczywiście, że się nie zepnie, jeśli nie będzie 1:1 bazował na pasażerach z Lotniska Chopina - wskazał.

Będzie rozbudowa lotniska Warszawa-Modlin

Pod koniec kwietnia Polskie Porty Lotnicze podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) "była myśleniem życzeniowym".

- Musimy zacząć już dzisiaj, żebyśmy w 2029 roku mogli powiedzieć, że zakończyliśmy inwestycję. Do 2034/2035 roku jesteśmy w stanie zapewnić niezbędną przepustowość na Mazowszu do czasu przeniesienia całego ruchu z Lotniska Chopina na nowe lotnisko centralne - mówił Lasek. Stwierdził też, że bez rozbudowy Lotniska Chopina do 2032 r. Warszawa straciłaby 42 mln, a do 2035 r. 80 mln pasażerów.

Dodał, że rząd planuje rozbudowę Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz podejmie starania, aby utrzymać ruch na lotnisku Warszawa-Radom.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Maciej Lasek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »