Muzyka w tle a nie w portfelu. Nie daj się naciągnąć. Jak wybrać muzykę bez praw autorskich do swojego biznesu?

Własna działalność gospodarcza to spore wyzwanie, jednak odpowiednie działania marketingowe i strategie ekonomiczne pozwalają osiągnąć zamierzone cele. Szeroko zakrojona kampania promocyjna umożliwia dotarcie do potencjalnej grupy docelowej i zrozumienie ich potrzeb, których realizacja przynosi zyski finansowe. Jednym z interesujących rozwiązań stosowanych przez właścicieli różnorodnych lokali jest marketing sensoryczny. Skupia się on m.in. na wykorzystywaniu właściwie wyselekcjonowanej, oddziałującej na decyzyjność klientów muzyki. W jaki sposób uniknąć jednak opłat ZAiKS, Stoart, Sawp, Zpav?

Utwory objęte prawami autorskimi

Oryginalne utwory muzyczne traktuje się jako przedmiot prawa autorskiego, które chronione są na mocy "Ustawy o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych". Ich wykorzystanie wymaga zatem bezpośredniej zgody samego twórcy lub organizacji, odpowiadającej za zarządzenie tym dziełem. Naruszenie bądź zignorowanie przepisu wiąże się z odpowiedzialnością karną. Wyjątek stanowią utwory odtwarzane prywatnie bądź w celach edukacyjnych. Prawo autorskie i prawa pokrewne nie obejmują też dzieł wykorzystanych po 70 latach od śmierci autora. Należy jednak pamiętać, by podać dane personalne kompozytora danego utworu. Muzyka objęta autorskim prawem majątkowym wymaga konieczności uzyskania zezwolenia (licencji) na publiczne odtwarzanie w galerii handlowej, sklepie, lokalu kosmetycznym, czy też restauracji. Można zatem zgłosić się do twórcy utworu lub organizacji, zarządzającej autorskimi prawami majątkowymi i pokrewnymi i wskazanie obszaru (tzw. pola eksploatacji), w którym dana piosenka (dzieło / fonogram) będzie wykorzystywana. Najdogodniejszym rozwiązaniem jest zatem uzyskanie płatnej licencji od ZAiKS, STOART, SAWP, ZPAV (tzw. Organizacji Zbiorowego Zarządzania - w skrócie OZZ) gwarantującej legalny dostęp do dzieł chronionych przez te Organizacje.

Odtwarzanie muzyki w lokalu

W Polsce za ochronę prawną utworów (fonogramów) odpowiadają organizacje: ZAiKS, STOART, SAWP oraz ZPAV. Każda z nich wydaje licencję, w ramach której możliwe jest publiczne wykorzystywanie utworów (fonogramów) w sposób i na warunkach w jej określonych. Trzeba pamiętać, iż w przypadku publicznego odtwarzania utworów chronionych przez OZZ, trzeba zdobyć licencje od każdej z tych organizacji z osobna, gdyż każda z nich chroni inne prawa autorskie i pokrewne. Oczywiście, prawo (licencja) do odtwarzania (eksploatacji) utworów w znaczącej większości przypadków, wiąże się z wnoszeniem opłat. Ich wysokość uzależniona jest m.in. od tzw. "pola eksploatacji" utworu (fonogramu). Przykładowo - w obiektach handlowych - opłata ta publiczne ich odtwarzanie zależy od powierzchni nagłośnionej i udostępnionej klientom, w gastronomii zaś, od ilości miejsc przeznaczonych dla konsumentów.

Publiczne odtwarzanie muzyki bez licencji

Publiczne odtwarzanie muzyki bez licencji od OZZ (Zaiks, Stoart, Sawp, Zpav) niesie poważne konsekwencje prawne m.in.:

  • grozi postępowaniem sądowym i obowiązkiem opłaty znacząco wyższej od opłaty licencyjnej powiększonej o ustawowe odsetki i ew. kosztami sądowymi,
  • wszczęciem postępowania karnego, skutkującego np. pozbawieniem wolności lub/i grzywną - trzeba pamiętać, że nielegalne odtwarzanie dzieł to "przestępstwo", a nie "wykroczenie"
  • warto zaznaczyć, że dla utworów, które mają zostać udostępnione w filmie, na występach karaoke, na dyskotekach prowadzonych przez DJ-ów lub wykonane przez zespoły cover’owe stosowane są osobne stawki (z racji innych pól eksploatacji).

Publiczne odtwarzanie muzyki z radia.

Publiczne odtwarzanie muzyki z radia jest dozwolone, pod warunkiem, że nie ma ono wpływu na osiągane wyniki sprzedażowe oraz, że emitowany program nie jest słyszany przez klientów. Co to oznacza? Jeśli właściciel lokalu odtwarza program radiowy i jest on słyszalny dla klientów - również konieczne jest zdobycie licencji od OZZ. Muzyka odtwarzana za pośrednictwem odbiornika radiowego nie może służyć bezpośrednim i pośrednim korzyściom finansowym. Pierwsze z nich dotyczą sytuacji, w których pobierana jest opłata za wstęp do klubu, gdzie można posłuchać utworów. Pośrednia korzyść majątkowa występuje wówczas, gdy upubliczniane dzieła wpływają na czas przebywania klientów w lokalu, a co za tym idzie - wielkość zamówienia albo zakupów, co często występuję np. w handlu i gastronomii.

Publiczne odtwarzanie muzyki

OZZ-ty chronią utwory z różnorodnych gatunków, a dostępne kolekcje są obszerne i na bieżąco aktualizowane, co z pewnością spotyka się z uznaniem wielu osób, prowadzących hotel, restaurację, galerię handlową, salon kosmetyczny lub sklep stacjonarny. Licencja na korzystanie z tych bibliotek to spory wydatek, który szczególnie dla małych firm, rozpoczynających swoją działalność, nie jest bez znaczenia. Alternatywą dla takiego rozwiązania, jest platforma stworzona przez VIGOR Multimedia stanowiąca bibliotekę utworów zwolnionych z opłat ZAiKS, STOART, SAWP i ZPAV. Są to kompozycje z powszechnie akceptowalnych gatunków muzycznych np. takich jak: pop, rock, chillout, smooth jazz, latino, dance, disco i wielu innych. Oferta VIGOR Multimedia obejmuje 50 indywidualnych playlist tematycznych, które można wykorzystać w galerii, sklepie, hotelu lub restauracji. Odpowiednio skomponowana kolekcja to zasadniczy element audio-marketingu, koncentrującego się na decyzyjności klientów odwiedzających lokal i zainteresowanych proponowanymi usługami. VIGOR Multimedia to oficjalny przedstawiciel m.in. firmy Jamendo.com, a przygotowana baza to utwory, których twórcy nie powierzyli ochrony praw autorskich oraz pokrewnych Organizacjom Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi i Pokrewnymi w Polsce i na Świecie. Wszystkie dzieła wraz z odpowiednimi licencjami pozyskiwane są od profesjonalnych dystrybutorów Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z nimi przez VIGOR Multimedia.

Muzyka bez Tantiem

Korzystając z platformy VIGOR Multimedia, nie ma konieczności wnoszenia opłat licencyjnych (tantiem) do OZZ (ZaiKS, STOART, SAWP, ZPAV). Każdy klient ma do wyboru dwa rozwiązania. Pierwszy z nich to Radio Online (emisja strumienia internetowego) - drugie - to misja z dedykowanego urządzenia odbiorczego (tzw. media-boxu). Oba stworzone z myślą o przedsiębiorcach, pragnących zapewnić swoim usługobiorcom miłą, przyjemną atmosferę w trakcie pobytu w miejscu sprzedaży. Muzyka bez Tantiem gwarantuje dostęp do 50 muzycznych zestawów tematycznych o wysokiej jakości artystycznej i technicznej. Wyborem playlist (zestawów tematycznych) można zarządzać za pośrednictwem urządzenia mobilnego albo komputera (przeglądarka www). Pakiet Radia Internetowego oraz odtwarzanie przez dedykowany media-box objęte są Certyfikatem Legalności. Oferta z dedykowanym media-box’em to wyjątkowe rozwiązanie oferowane przez VIGOR Multimedia przeznaczone dla wymagającego odbiorcy, stanowiące obecnie najbardziej efektywne rozwiązanie dla współczesnego audio-marketingu. Pakiet składa się z utworów muzycznych, przekazów słownych oraz video. Dla handlu - również szybkie komunikaty organizacyjne (np. "zapraszamy do kasy nr 2" itp.) Oferta ta daje możliwość oddziaływania na zmysły klientów poprzez stworzenie właściwej aury do podjęcia decyzji zakupowych - korzystnych zarówno dla nich, jak i samego właściciela lokalu. Muzyka bez Tantiem jest precyzyjnie dobierana pod kątem rodzaju prowadzonej działalności, wystroju wnętrza, grupy docelowej i innych. Na każdy dzień przygotowywana jest osobny zestaw utworów (tzw. "playlista"), dzięki czemu klienci, regularnie odwiedzający lokal, nie czują się znudzeni. Pomiędzy muzyką można emitować przekazy reklamowe bądź informacje o dostępnych promocjach. W ramach oferty indywidualnej istnieje również możliwość emisji dowolnych materiałów reklamowych (audio i video) jak i informacji praktycznych (np. kartka z kalendarza, lokalnej prognozy pogody i inne).

Muzyka bez Tantiem - dlaczego warto?

Muzyka bez opłat to idealna propozycja dla właścicieli lokali i innych organizacji. Dzięki odpowiednio stworzonej sekwencji utworów muzycznych i przekazów słownych, można zachęcić klientów do skorzystania z aktualnej oferty oraz zbudować z nimi trwałe relacje. Odtwarzanie publiczne wpadających w ucho, nowoczesnych utworów zwiększa przyjemność zakupów bądź korzystania z usług. Taki klient będzie zatem chciał ponownie wrócić do lokalu, który dostarczył mu pozytywnych emocji. Firma postrzegana jest jako marka, potrafiąca odpowiedzieć na zapotrzebowania grupy docelowej i stawiająca na wysoką jakość we wszystkich aspektach świadczonych usług. Muzyką zwolnioną z opłat do ZAiKS, STOART, SAWP, ZPAV można swobodnie zarządzać, np. wybierając na każdy dzień inny zestaw brzmień. Świetnym rozwiązaniem jest odtwarzanie publiczne utworów oraz przekazów reklamowych. Zwiększa to szanse na dotarcie i utrwalenie przekazu marketingowego w świadomości klientów. Warto jednak pamiętać o właściwym dobraniu muzyki do rodzaju prowadzonej działalności, pory roku i dnia oraz potrzeb klientów. Duże znaczenie ma też różnorodność utworów. Audio-marketing gwarantuje sukces nie tylko ogromnym przedsiębiorstwom, ale i małym firmom. Najważniejsza jest jednak odpowiednia strategia i umiejętność zrozumienia potrzeb klientów.

Audio-marketing to efektywna strategia, wpływająca na relacje z klientami i osiągane wyniki sprzedażowe. Warto zatem zdecydować się na skorzystanie z Oferty indywidualnej (dedykowany media-box) lub Radia Internetowego on-line od VIGOR Multimedia, by wyróżnić się na tle konkurencji. Jest to alternatywne rozwiązanie wobec rozwiązań bazujących na muzyce komercyjnej (chronionej przez ZAiKS, STOART, SAWP, ZPAV). Nie jest to bez znaczenia szczególnie "na starcie" prowadzonej działalności.



Artykuł sponsorowany

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »